کرگ موزیک | Korg Music

کرگ موزیک | Korg Music

نماینده رسمی کرگ در ایران

021-66758152

R3

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۲۸

R3 در نگاه اول

دستگاهی که علاوه بر vocoder synthesizer ، دارای مجموعه ای از صداهای عالی است که برای استفاده در انواع موسیقی ها، میتواند توسط موزیسین ها بکار گرفته شود.

محصول R3 سینتسایزری با توانایی های بالاست که به راحتی صداهای متفاوت و قدرتمندی را میسازد و به دلیل وزن کم و فشردگی امکانات، با بهره گیری از ۳۷ کلید در سایز واقعی، و قدرت اجرای مضاعف ۸ صدا با هم میتواند صداهای فوقالعاده ای را به وجود آورد.

قسمت پردازش گر و تولید کننده صدا در R3 ، برگرفته از دستگاه KORG RADIAS با استفاده از تکنولوژی MMT (Multiple Modeling Technology) میباشد. این تکنولوژی در راستای تولید صداهای آنالوگ بکار گرفته میشود و صداهای بسیار متفاوتی را تولید مینماید. با کیفیت بالای صدای تولید شده توسط این دستگاه مخاطبان آن هم از افراد حرفه ای و هم مبتدی میباشند.

دموهای صوتی و تصویری

RazorBld

Crevice

KAOSS Me

R3 Medley

سینتسایزر MMT

وجود محدوده گسترده ای از الگوریتم های مربوط به اوسیلاتور ها باعث میشود تا انواع شکل موجهای مختلف را با این دستگاه بتوان تولید نمود. در کنار این قابلیت، وجود ورودی صدا نیز میتواند به عنوان المان های بنیادی صدا در صدای تولید شده نقش داشته باشد. از شکل موجهای آنالوگ گرفته تا اصوات دیجیتال همگی قابلیت تولید در این دستگاه را دارند؛ اوسیلاتور اول این دستگاه وظیفه تولید شکل موجهایی همچون دندان اره ای، مربعی، نویز و شکل موجهای DWGS و همچنین المان های اصلی صدا را برعهده دارد. توسط پورتهای ورودی AUDIO INPUT ½ میتوان از صدای پخش شده توسط یک دستگاه جانبی، نمونه برداری و از آنها به عنوان المان های بنیادی صدا استفاده نمود.

اوسیلاتور دوم این محصول جهت استفاده در یکی از این ۴ مورد بکار میرود: تولید شکل موج دندان اره ای و سینوسی، یا به عنوان modulation oscillator ، ring modulation و یا ترکیبی از دو صدای سینتسایزر آنالوگ. اوسیلاتور تولید کننده نویز باعث تولید white noise میگردد که از آن در تولید صداهایی همچون نفس در صدای سازهای بادی استفاده میگردد. شکل موجهای مربعی و دندان اره ای این دستگاه با استفاده از تکنولوژی بکار رفته در سینتسایزر OASYS موسوم به AL-1 تولید میگردد که در نوع خود بی نظیر است.

دو فیلتر با مسیر قابل انتخاب

دستگاه R3 از وجود دو فیلتر در تولید صداها بهره میگیرد. نحوه انتخاب این فیلتر ها به گونه ای انجام میشود که به صورت سری، موازی و یا مستقل از هم میتوانند اعمال شوند. فیلتر اول قابلیت تغییرات مختلفی همچون از پهنای باند کم تا زیاد و همچنین فیلتر میان گذر و میان نگذر notch filter را شامل میشود و فیلتر دوم عمدتا برای استفاده به شکل شانه ای بکار میرود. ترکیب استفاده از این دو فیلتر بطور همزمان موجب تولید اثرات فوقالعاده قدرتمندی بر روی صدای تولید شده میگردد. لازم به ذکر است که هر ۲ نوع فیلتر یاد شده، از قابلیت resonance برخوردار هستند.

قسمت Amp به همراه مدار Drive/Waveshaping

مدار Drive وظیفه تولید صداهای Distort در سینتسایزر را بر عهده میگیرد. تاکنون یکی از بهترین و دقیق ترین صداهای Distort بر روی سینتسایزر ها توسط این مدار تولید شده است. این مدار قابلیت استفاده از ۱۲ مدل انتقالی Distort را در صداهای متفاوت به شما میدهد. همچنین میتوان از آن به عنوان یک زیر اوسیلاتور استفاده نمود. و یا حتی پیش از اوسیلاتور اول و یا بلافاصله قبل از سیستم Amp میتوان از آن استفاده کرد. این نوع استفاده موجب میگردد تا نتهای با نوانس های متفاوت، همراه با دقت و ظرافت بسیار به وجود آید. با وجود پارامتر های مختلف دیگر میتوان Attack را در صداهای مربوط به سازهایی که در ابتدا با شدت ضربه آغاز میگردند، تعیین نمود. با استفاده از چنین ابزارهای قدرتمندی، هیچ مانعی جهت تولید صدای از پیش نشنیده، نخواهیم داشت.

وجود چندین EG و LFO

روی هریک از صداها سه تولید کننده envelope متفاوت ADSR وجود دارد (لازم به ذکر است که ADSR مخففی از پارامترهای Attack, Delay, Sustain و Release میباشد) که باعث تولید پوشش EG برروی تونالیته اصلی میگردد و موجب کنترل pitch ، فیلتر و دامنه صدا میگردد. قسمت چهار مرحله ای ADSR این دستگاه به گونه خاصی پیشرفت نموده است تا بتواند از پنج حالت مختلف مربوط به Attack و Release بهره بگیرد. با استفاده از این پارامترهای جدید، امکان ساخت تکنیک های مختلف بیشتر و نتهای زینت بیشتری برای هر ساز شبیه سازی شده فراهم می آید.

وجود دو LFO با قابلیت استفاده از ۶ نوع مختلف شکل موج به صورت تناوبی بر روی پارامترهای تولید صدا، از دیگر امکانات موجود است. پردازش دیجیتال با سرعت بالا، توانای تولید vibrato ، wah و tremolo را با دقت زیاد ممکن میسازد و صوت تولید شده مربوطه بسیار نرم و یکنواخت خواهد بود. هر شکل موج به تنهایی قابل تغییر از نظر شکل کنترلی و نحوه اعمال قسمت LFO به صدای مربوطه است تا به این صورت بتوان مدولاسیون های بسیار پیچیده ای را نیز به وجود آورد.

اجزای مجازی جهت تولید صداهای پیچیده

دستگاه R3 از شش اجزای مجازی جهت شبیه سازی سینتسایزر های قدیمی که توسط سیم ورودی و خروجی های قسمتهای مختلف را به یکدیگر متصل میکردند، استفاده میکند. دوازده منبع از قبیل EG ، LFO ، Velocity و Keyboard Tracking را میتوان به پانزده پارامتر مقصد مختلف، همچون pitch صدا، کنترل کننده های اوسیلاتور اول یا فیلتر اول، از همین طریق متصل نمود.

تغییرات نمایان آهنگ صدا با استفاده از Modulation Sequencer

قسمت modulation sequencer توانایی اعمال یک الگوی ۱۶ مرحله ای را که متغییر با زمان میباشد، بر روی صدا دارا است که عملکردی شبیه به کنترل CV روی سینتسایزر های آنالوگ میباشد. هریک از این ۱۶ مرحله قابل تعیین شدن و همچنین نحوه اعمال آنها اعم از اینکه بر روی صدا به صورت جلو رونده، عقب گرد و یا حتی تکرار شونده اعمال شوند، جهت تولید یک صدای خاص منحصر به فرد، قابل تنظیم و برنامه ریزی است. همچنین با استفاده از Motion Rec میتوان کنترل هایی را که به صورت زنده برروی صدا توسط ولوم ها اعمال میشود را ضبط نمود.

حرکت المانهای اصلی صوتی، قابلیت ساخت صدای منحصر به فرد

دستگاه R3 با امکان ضبط از پورت های ورودی خود، این قابلیت را دارد تا از صدای ورودی به عنوان المان های اصلی و پایه تشکیل دهنده صوت خروجی استفاده نماید. این در حقیقت میتواند به شبیه سازی صدای ورودی شخص، به عنوان یک ساز منجر شود. قسمت vocoder مشتمل بر ۱۶ قسمت فیلتر مجزا است که میتواند از صداهای قدیمی تا جدیدترین صدا ها را با روش انتقال فرکانس های پایه، جهت بدست آوردن صدایی کاملا نو و بی بدیل بوجود آورد. دستگاه R3 قابلیت گرفتن صداهای نمونه را هم به صورت میکروفون و هم با استفاده از پورت های ورودی XLR دارا میباشد.

علاوه بر امکانات ذکر شده، قابلیت ضبط نحوه حرکت فیلترهای صدا به صورت زنده بر روی تغییرات المان های اصلی صدا نیز وجود دارد. دستگاه R3 قابلیت ضبط ۷٫۵ ثانیه نمونه اصلی را به عنوان المان پایه صدا دارا است که سپس میتواند این نمونه گرفته شده را در هر یک از ۱۶ حافظه موجود در دستگاه که مخصوص این عمل تعبیه شده اند ذخیره نمایید. لازم به ذکر است که به هنگام پیش فرض اولین صدای انتخاب شده بر روی دستگاه همین صدای vocoder میباشد.

افکت جهت پردازش بهتر صدا

برای هر بخش از صدا میتوان یک اکولایزر دو کاناله را به کار برد. همچنین با استفاده از Master effect میتوان افکتهایی نظیر Reverb و Delay و غیره را به صدا اضافه نمود. برای اعمال هر افکت، میتوان از یکی از ۳۰ الگوریتم موجود، یکی را انتخاب کرد. بسیاری از پارامتر های موجود در افکت ها از قبیل delay time قابلیت سینک شدن با LFO و یا MIDI Clock یک دستگاه خروجی را خواهند داشت. از این خصوصیت برای استفاده در آرپژیاتور ها استفاده بیشتری میگردد و همچنین اجرای زنده تری را به دنبال خواهد داشت.

آرپژیاتور انعطاف پذیر

شش الگوی متفاوت مانند (UP, DOWN, ALT1/2, Random , Trigger) برای استفاده در آرپژیاتور بکار میروند. برای هر یک از هشت step ساخت آرپژیاتور میتوان صدا دهی یا عدم آن، مقدار کشش نت را تعیین نمود؛ بدین وسیله شما قادر خواهید بود تا الگو های ریتمیک منحصر به فرد خود را ساخته و در نوازندگی از آنها استفاده نمایید.

۱۲۸ برنامه قدرتمند

دستگاه R3 شامل یک مجموعه ۱۲۸ صدای از پیش تعریف شده بسیار قوی میباشد که در درون ۱۶ بانک، هریک مشتمل بر ۸ برنامه Program جای گرفته اند. تقسیم بندی صدا ها بر اساس دسته های مختلف انجام گرفته است و به سادگی از دو روش قابل دسترسی میباشد. یکی از طریق ولوم چرخان انتخاب صدا، و دیگری توسط کلید program.

به کمک استفاده از خصوصیات منحصر به فردی همچون انتقال المانهای اصلی و پایه ای صدا، آرپژیاتور و مدولاسیون ضربدری میتوان انواع و اقسام صداهای مافوق تصور را با این دستگاه ایجاد نمود. از صداهای نرم و لطیف گرفته تا صداهای سخت و خشن و تیز… همگی به نوعی تقریبا غیرقابل تصور!

پردازش و تغییر

دستگاه R3 دارای دو ورودی مجزای صدا است. با انتخاب هر یک از این دو ورودی به عنوان یک اوسیلاتور پردازنده، قادر خواهید بود تا صدای ورودی را از طریق پردازش گر های بسیار قوی این دستگاه تغییر داده و پردازش نمایید. این روشی عالی جهت تولید صداهای خاص و منحصر بفرد از طریق صوت های ورودی توسط کامپیوتر و یا یک دستگاه جانبی دیگر میباشد.

نمایشگر و شاخص های ساده و کامل

ویرایش صداها توسط R3 به آسانی و سادگی انجام میشود. این کار با انتخاب صفحه صداهای مربوطه و چرخاندن هریک از ۴ ولوم مربوط به ویرایش پارامتر ها به آسانی انجام میشود. علاوه بر قسمت نمایش اصلی دستگاه که مشخص میکند در حال حاضر کدام صدا در حال ویرایش میباشد، مقادیر هر یک از پارامتر ها نیز بر روی ولوم متناظر با خود، نشان داده میشود. در کنار این امکانات، هریک از ولوم های تغییر پارامتر ها، توسط LED نورانی مقدار متناظر با پارامتر درحال ویرایش را بصورت چراغهای پیوسته کنار هم نشان میدهند. از این ولوم ها در حال اجرای زنده نیز میتوان برای ویرایش پارامترهایی از قبیل فیلتر cutoff ، رزونانس ، attack و decay مستقیما استفاده نمود.

از آنجا که نمایش بانک صداهای انتخاب شده نیز توسط LED مشخص میشوند، حتی در محیط های کم نور و نسبتا تاریک نیز میتوان به آسانی صداها ویا پارامتر های مورد نظر را روی R3 انتخاب نمود.

نرم افزار ویرایشگر

از طریق پورت USB این دستگاه، R3 قابلیت اتصال به کامپیوتر را دارد. توسط برنامه کامپیوتری موجود بر روی دستگاه، میتوان صداهای مختلف، با دسترسی به انواع و اقسام پارامتر ها را، بصورت آسانتر و با امکانات گرافیکی که کامپیوتر در اختیار میگذارد، ساخته و یا ویرایش کرده و بلافاصله از آنها در درون R3 استفاده نمود. صداهای ساخته شده توسط کامپیوتر میتوانند در حافظه R3 ذخیره شده و در اجرای زنده مورد استفاده قرارگیرند.